Global, Kampanie

Super Bowl 2018 – festiwal reklam

Podczas, gdy dla jednych Super Bowl to wyczekiwane wydarzenie sportowe, dla innych to prawdziwy festiwal reklam i wyznacznik trendów w komunikacji marketingowej. Co nowego wydarzyło się w tym roku?

Wzniosła idea 

Idea równości – tak kontrowersyjna jak i trudna do podważenia – ma długą tradycję w historii myśli społecznej. Z pewnością też ma szczególne znaczenie dla zróżnicowanego etnicznie i kulturowo społeczeństwa amerykańskiego. Przyjęta jako idea kreatywna w reklamie T-mobile („We are equal”) budzi jednak zastanowienie. Czy naprawdę stanowi ważny strategicznie przekaz? czy jedynie tworzy bezpieczny pomost komunikacyjny, obliczony na zjednanie masowej publiczności (podobnie zresztą jak użycie motywu dziecka – niewinnego noworodka)?

Na koniec też rodzi się pytanie o związek, jaki marka T-mobile ma mieć z przedstawionym w reklamie światem. Co autor miał na myśli? Bo jeśli to, że telefon komórkowy jest dla każdego, to powiedzmy, że jest to dość zachowawcza kreatywność.

Inaczej Toyota. Tu koncepcja reklamy została oparta o „Start your impossible”, co przypominałoby bardziej hasło ze świata marek sportowych (np. Adidas: „Impossible is nothing”), gdyby nie treść spotu, który w całości poświęcony jest Lauren Woolstencroft – kanadyjskiej niepełnosprawnej narciarce alpejskiej, która ośmiokrotnie zdobyła złoty medal podczas Igrzysk Paraolimpijskich.

Rezygnacja z prezentowania swojej oferty na rzecz poświęcenia czasu antenowego treści skłaniających do refleksji w tym wykonaniu budzi o wiele bardziej pozytywne odczucia. Przede wszystkim ze względu na spójną narrację, której bohaterka budzi podziw, a jej historia nie może nie poruszać. Temat jest osadzony we współczesnych realiach, dotyczy ważnego, konkretnie nazwanego problemu. Z

musza też do zastanowienia nad kwestiami, które w nieoczywisty sposób (a przez to również niebanalny, co stanowi wielką zaletę) łączą się z motoryzacją: niepełnosprawność przywodzi na myśl kalectwo spowodowane wypadkami, a bezpieczeństwo jest podstawową wartością marki Toyota. Narciarka pokonuje swoje ograniczenia przede wszystkim ze względu na siłę woli, wytrwałość, motywację, ale również dzięki możliwościom, jakie daje postęp technologiczny, co zostaje w ostatnich klatkach spotu wyeksponowane. Ten przekaz również jest spójny z nowoczesnością technologii Toyoty.

Spojrzenie na zaplecze

Super Bowl bez reklamy Budweisera byłby jak Święta bez „Kewina”. Jest więc zatem i w tym roku – ale w innej niż dotychczas odsłonie. Mianowicie marka zaprasza nas do zajrzenia na zaplecze i zobaczenia arkanów produkcji piwa, które, żeby trafiło na półki sklepowe, musi przejść długą drogę.

To z jednej strony odbicie trendu rosnącej świadomości konsumenckiej – lubimy wszakże wiedzieć, jak wygląda proces produkcyjnych konsumowanych przez nas produktów. Z drugiej – piękny przykład storytelingu. Jak opowiedzieć historię puszki piwa? Oczywiście, że przez pryzmat jednostkowej historii człowieka – inżyniera produkcji, który wstaje o 3:42 nad ranem, aby dopilnować zachowania ciągłości pracy linii produkcyjnej, jakości produktu i dostawy na czas. Muzyka dobrana jest ponadto w taki sposób, że łezka wzruszenia kręci się oku.

Rozładowanie emocji

Łzy śmiechu natomiast wywołują natomiast zawodnicy NFL odwzorowujący słynną scenę z Dirty Dancing.

Ten subtelny taniec w wykonaniu tak potężnych mężczyzn wywołuje oczywiście efekt groteski, zabawnego kontrastu… i daje upust emocjom – tym sportowym i tym eskalowanym w reklamach.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamy

Dyskusja

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Współpracujemy z:

Odwiedź nas na Pinterest

Wpisz adres email.

O blogu

Blog autorów-markerów. Różne spostrzeżenia, luźne komentarze, marketingowe obserwacje.

Archiwa

Reklamy
%d blogerów lubi to: