Global, Kampanie

Konsumenci pokoleń X, Y, Z w odsłonie C

Generacja C to młodzi ludzie, których opisują trzy słowa: connect, communicate, change. Bywają zaliczani do pokolenia Y lub też opisywani jako osobne pokolenie. Wydaje się jednak, że nie chodzi dokładnie o datę urodzenia, ale o podejście do życia. Te osoby są born digital – od zawsze towarzyszył im internet i cyfrowa rzeczywistość, a w ich życiu ważne są głównie rodzina, pasje i samorealizacja. Warto brać to po uwagę tworząc dla nich komunikację marketingową i planując aktywacje związane z markami.

 

Co to znaczy „wejść do internetu”?

Starsze pokolenie, jak jeszcze niektórzy pamiętają, „wchodziło do intenretu” – żeby coś sprawdzić, czy „posurfować” (nota bene już niespotykane słowo). Pokolenie Y, a szczególnie osoby z jego odłamu C zapytają: jak to „wchodzić do internetu”? W nim się przecież jest, to naturalna część świata.

Pokolenie Y i odłam C mocno stawia na obcowanie w sieci, ale nie tylko – ważne są pasje, wolność tworzenia, brak hierarchii, samorealizacja i indywidualizm. Tradycyjnie istotne wartości przesuwają się na liście życiowych priorytetów. „Pieniądze” są ważne w dalszej, a „praca” w dużo dalszej kolejności niż w życiu X-ów.

 

Zacznijmy od początku

Popularyzacja internetu ściśle wiąże się z przemianami społecznymi w zakresie kształtowania jednostek. Rozkwit światowej sieci komunikacji przypadł w momencie wyodrębnienia się nowej generacji – pokolenia nazwanego przez amerykańskich historyków zajmujących się zjawiskami demograficznymi, Neila Howe’a i Williama Straussa, pokoleniem Millenium, lub pokoleniem Y.

Pokolenie Y to pokolenie wyżu demograficznego lat 80. Szybko przyswoiło sobie dobrodziejstwa technologiczne i żyje już w globalnej wiosce z rozpowszechnionym dostępem do internetu. Tworzą je ludzie urodzeni w latach 1980–1996 – jest to pokolenie dzieci ludzi urodzonych bezpośrednio po II wojnie światowej, czyli tak zwanego pokolenia wyżu wojennego (urodzeni w latach 1946–1964). Pokolenie Y nadeszło bezpośrednio po pokoleniu X (urodzeni w latach 1965–1975), które, jak twierdzą Howe i Strauss, określane było jako „zagubione” ( lost). Pokolenie Y odwrotnie: jest „znalezione, odkryte” ( found).

W ciągu najbliższych lat, jak przewidują holenderscy badacze rynku Joeri Van den Bergh i Mattias Behrer, generacja Y będzie odgrywać na świecie kluczową rolę w sferze socjalnej, kulturalnej, biznesowej i politycznej. Będzie to też wkrótce, na co wskazuje Wprost  – w ciągu 10 lat – pokolenie stanowiące 75% światowej siły roboczej.

Charakterystykę porównawczą pokolenia X i Y pokazuje poniższy film:

 

Za pokoleniem Y widoczne już jest kolejne pokolenie – Z, czyli urodzeni po roku 1996. Nie można wskazać, czym będzie się ono charakteryzować, ale pewne jest, że osoby do niego należące od najmłodszych lat są zdominowane przez sieć. Z bywa też utożsamiane z pokoleniem C.

 

Pokolenie Y – pokolenie sieci

Joeri Van den Bergh i Mattias Behrer wskazują na szereg cech, które charakteryzują pokolenie Y, są to m.in.:

  • uzależnienie od technologii – postęp technologiczny stworzył im możliwość wygodnego i szybkiego otrzymywania informacji skrojonej na miarę (co zapewnia np. wyszukiwarka Google),
  • poszukiwanie spersonalizowanej treści – członkowie generacji Y cenią sobie tworzenie własnej zawartości odbieranego przekazu (pozwala na to np. iTunes, oferujący możliwość stworzenia własnej składanki muzycznej, czy YouTube, za pomocą którego można wybierać filmy do obejrzenia i tworzyć własne playlisty),
  • współtworzenie zawartości z innymi członkami społeczności (co jest podstawą funkcjonowania np. Wikipedii),
  • dzielenie się treścią z innymi (np. za pośrednictwem mediów społecznościowych),
  • konsumowanie treści tworzonej nie przez wyspecjalizowanych nadawców, ale przez innych użytkowników (tzw. user generated content),
  • dbanie o swój publiczny wizerunek (głównie w mediach społecznościowych, np. w portalu Facebook),
  • multitasking i multiscreening, tj. zajmowanie się wieloma czynnościami na raz oraz korzystanie z więcej niż jednego urządzenia w tym samym momencie,
  • zwrcanie uwagi na aspekty takie jak etyka, ochrona środowiska oraz filantropia.

 

Co Y robią w sieci?

Warto przyjrzeć się aktywnościom generacji Y i innych pokoleń w sieci. Badanie ich dotyczące przeprowadzone zostało przez Pew Research Center. Wynika z niego, że najliczniejszą grupą obecną w internecie jest najmłodsze pokolenie (online teens). Jego aktywności to jednak przede wszystkim granie w gry on-line (robi to 78% członków pokolenia), wysyłanie maili do znajomych (73%) oraz korzystanie z innych komunikatorów (68%). Generacja Y to natomiast osoby, które głównie wysyłają maile (94%), wyszukują treści za pomocą wyszukiwarek (90%), czytają wiadomości (74%), kupują różne produkty (71%). Pokolenie X skupia się głównie na wysyłaniu maili (93%), korzystaniu z wyszukiwarek (93%), zdobywaniu informacji o zdrowiu (82%) czytaniu newsów (76%).

 

Kim są w takim razie przedstawiciele odłamu C?

W kontekście przywołanych wyżej podziałów pokolenie C nie ma swojego miejsca. Być może bedzie, jak zostało powiedziane wyżej, utożsamione z pokoleniem Z, ale badacze póki co jeszcze na to nie wskazują. Póki co należy zatem raczej mówić o tym, że wyróżnia je styl życia, niż cechy socjologiczne. Przede wszystkim chodzi o obcowanie z siecią i mediami społecznościowymi, które jest charakterystyczne też dla generacji Y oraz o zachowanie przestrzeni dla siebie i rodziny.

Jak  pisze Aleksandra Klonowska-Szałek z Pracujflexi.pl, które zbadało przedstawicieli pokolenia C najważniejsze dla nich są przede wszystkim wartości: rodzina i dom, pasje, pieniądze oraz praca i kariera. Widać zatem, że nie są to ludzie żądni wielkich karier, ale raczej wielkiej samorealizacji.

Z kolei Karolina Badzich, powołując się na Dana Pankraza z agencji marketingu cyfrowego w Sydney, podaje 5 cech jakimi wyróżnia się pokolenie C:

– uwielbiają tworzenie nowych treści i mieszania form (mashing),
– chcą formowania społeczności aktywnych a nie pasywnych,
– korzystają z mediów społecznościowych, gdzie angażują się w dyskusje o ideach, kulturze,
– wiodą intensywne życie, nad którym sami chcą sprawować kontrolę,
– poszukują pracy tam, gdzie bardziej liczy się kreatywność niż podporządkowanie sztywnej hierarchii.

Podsumowując, wniosek jest taki, że zarówno X, Y jak i Z mogą być C. Są to ludzie jak nikt dotychczas przystosowani do cyfrowej rzeczywistości i skupieni przede wszystkim na samorealizaji i tworzeniu.

 

O czym marketer powinien pamiętać zwracając do Y i C?

W aktywacjach stawiajmy na:

  • mobilność i aplikacje;
  • społeczności i interakcje;
  • twórczość i angażujący coworking.

W komunikacji akcentujmy głównie wartości:

  • samorealizacja – pasje;
  • rodzina, dom;
  • indywidualizm (cecha osobista);
  • społeczność (rozumiana jako zbiór indywidualistów; nie ma mowy o masowości);
  • wirtualność i technologia;
  • wolność, brak hierarchii.

 

Przykładowe kreacje adresowane do pokolenia Y / C:

1. Polkomtel – Plus GSM –> podkreślenie indywidualności

plus-reklama-janowemozliwosci655

Źródło: http://static.wirtualnemedia.pl/media/top/plus-reklama-janowemozliwosci655.png

plus-reklama-janowemozliwosci 2

Źródło: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/fs.siteor.com/gsmonline/files/newsy_05_2015/005_ja_plus_20150514.jpg?1431584606

mbank4

Źródło: http://samcik.blox.pl/resource/nowymbank01.png

mbank

Źródło: http://www.mbank.pl/indywidualny/
mbank2Ź ródło: http://www.mbank.pl/indywidualny/
mbank3Źródło: http://img.interia.pl/biznes/nimg/2/k/Falszywa_strona_logowania_6586940.jpg
mbank5

Źródło: http://m.natemat.pl/7edb57479252f0f9193bc1456083fb9c,640,0,0,0.jpg

 

3. Idea Bank –> podkreślenie rodziny, samorealizacji 

 

idea

 

 

Źródło: https://promocje.ideabank.pl/lpp/sm/kredyty/1506-jestes-ojcem-sukcesu-dd/index.php?type=v1&utm_source=facebook_com&utm_medium=tradedoubler&utm_content=22690442&utm_campaign=236451

 

——————————————————————————–

Czytaj także:

Howe, W. Strauss, Millenials Rising. The next generation, Vintage Books, New York 2000.

Van den Bergh, M. Behrer, Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y?, Wyd. Samo Sedno, Warszawa 2012.

Kudlińska, Czas na zmiany, czyli jak skutecznie komunikować się z pokoleniem Z [w:] „Marketing Progress” 2015, nr 3, Wyd. Mind Progress Group.

http://www.wprost.pl/ar/501232/Pracodawca-kontra-pokolenie-Y.

http://hrstandard.pl/2012/01/04/pokolenie-c-nowa-odslona-pokolenia-y

http://hrstandard.pl/2011/09/21/zegnaj-x-i-y-witaj-c-nowe-pokolenie-zmienia-rynek-pracy/

http://www.pewInternet.org/2009/01/28/generations-online-in-2009

About Piotr Jaworowicz

Project manager

Dyskusja

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Polub nas na FB!

Współpracujemy z:

Odwiedź nas na Pinterest

Wpisz adres email.

O blogu

Blog autorów-markerów. Różne spostrzeżenia, luźne komentarze, marketingowe obserwacje.

Archiwa

%d bloggers like this: