Copywriting, Global

Święta w świecie marki

Czy okres świąt jest dobrym czasem na reklamę? Ze względu na tworzący się wówczas natłok komunikatów pewnie niekoniecznie. Z drugiej jednak strony pozytywna atmosfera, która przynajmniej do pewnego momentu, wywołuje przyjemne skojarzenia niesie ze sobą duży potencjał komunikacyjny, w tym szansę na wykazanie się błyskotliwością, wzmocnieniem świadomości marki, a nawet ociepleniem wizerunku. Po tak kuszący kąsek szkoda nie sięgnąć, więc wiele firm podejmuje jednak wyzwanie.

Ikony marek wiedzą o tym doskonale. Nie ma wątpliwości, że najbardziej świąteczną ze wszystkich brandów jest Coca-Cola. Święta dają tu idealne pole do ekspozycji wartości, takich, jak rodzina (w świecie Coca-Coli, skupiona zawsze przy jednym stole): reklama_swiąteczna_Coca_Cola

https://www.facebook.com/coca-cola/photos/a.99394368305.88399.40796308305/10153773770198306/?type=1&theater

a także radość – dzielenie się nią z bliskimi:

reklama_swiąteczna_konkurs_Coca_Cola

https://www.facebook.com/coca-cola/photos/a.99394368305.88399.40796308305/10153776984698306/?type=1&theater

Gdy w telewizji pojawia się Mikołaj z pełnymi napoju ciężarówkami, wiadomo już, że „coraz bliżej święta”. Zwyczaj dodatkowo umacniany jest, gdy to samo dzieje się w rzeczywistości: tegoroczna trasa Świątecznych Ciężarówek przebiegała od Kielc po Zakopane. Jej przebieg można było oczywiście śledzić na Facebooku:

reklama_swiąteczna_ciezarowki_Coca_Cola

https://www.facebook.com/events/765383893497874/?fref=ts

Główny konkurent napoju z Atlanty pozostaje bez szans na podium w tej konkurencji, co nie oznacza jednak, że nie podejmuje rękawicy. W tym roku dla tych spośród swoich fanów, którzy mają zacięcie copywriterskie, Pepsi z okazji PRZEświąt zorganizowała konkurs na PRZEżyczenia:

reklama_swiąteczna_zyczenia_Pepsi

http://www.pepsi.pl/przeswieta/

Pozostając w sektorze napojów, z okazji świąt, możemy wpaść na „Imprezę u Mikiego” – w taki sposób do swego świata zaprasza Frugo, stawiając jak zwykle na silną interakcję z odbiorcą, swobodny język i luźny styl.

reklama_swiąteczna_FRUGO

https://www.facebook.com/frugowroc/photos/a.113402558682558.11999.113386168684197/834907573198716/?type=1&theater

W oczekiwaniu na przyjście Świętego towarzyszy nam Google, udostępniając swoją aplikację Santa Tracker, która odmierza czas do wyjazdu Mikołaja, a od 24.12 umożliwi śledzenie jego trasy dzięki Google maps.

Reklama_swiateczna_googlehttps://santatracker.google.com/#village

Jako, że święta to również czas na łakocie, Lindt postanowił osłodzić nam oczekiwanie na Gwiazdkę, publikując czekoladowy kalendarz, a w nim przyczynki do refleksji nad stosunkiem do czekolady, takie jak ten poniżej (wyrażony znaną z retoryki presupozycją):

reklama_swiąteczna_zyczenia_Lindt

https://www.facebook.com/CzekoladaLINDT/photos/a.10150098097429320.280513.274347209319/10152917999399320/?type=1&theater

Naprzeciw słodkiemu zwyczajowi wychodzi, jak zwykle delikatna, lecz tym razem również szlachetna: Milka.

reklama_swiąteczna_zyczenia_Milka

https://www.facebook.com/MilkaPoland/photos/a.253171694828292.1073741829.248850971927031/602646423214149/?type=1&theater

Swoich sił próbuje również Wedel, dając swoim klientom możliwość stworzenia własnego opakowania Ptasiego Mleczka:

reklama_swiąteczna_zyczenia_Ptasie_Mleczko

https://www.facebook.com/czekolada/photos/a.316060446800.144112.110766351800/10152572645901801/?type=1&theater

Czas świętowania to dyspensa na słodkości, nie oznacza to jednak, że wszystkie smakołyki zapraszane są do świątecznego stołu. Chipsy na przykład są przekąską, która w ten klimat się nie wpasowuje. Ponadto w kreacji okolicznościowej Lays użyte w haśle słowo „grube” niesie ze sobą pewną złowrogą przestrogę.

reklama_swiąteczna_zyczenia_Lays

https://www.facebook.com/Layspl/photos/a.144225565614778.17204.142094785827856/760662620637733/?type=1&theater

Szczególny potencjał okolicznościowy ma inny produkt, który w okresie świątecznym odnotowuje wyniki sprzedaży, choć pewnie nie jest spontanicznie ze świętami kojarzony. To znaczki pocztowe, które również proszą o lajki na Facebooku:

reklama_swiąteczna_zyczenia_Poczta_Polska

https://www.facebook.com/pocztapolska/photos/a.174409015661.126066.115132020661/10152554370190662/?type=1&theater

Święta to także szykowanie mieszkania na przyjęcie gości. Ta czynność natomiast ma to do siebie, że warto ją zacząć odpowiednio wcześnie. Rozpoczynając komunikację świąteczną na miesiąc przed Gwiazdką, IKEA nie tylko zaprasza na zakupy, lecz również przypomina, że myśli zawczasu o wszelkich udogodnieniach dla swoich klientów:

reklama_swiąteczna_zyczenia_IKEA

https://www.facebook.com/coloribus/photos/pcb.738986419471475/738986292804821/?type=1&theater

Nie trzeba być jednak największym i najbardziej znanym, żeby wykazać się w grudniowych działaniach komunikacyjnych. Wystarczy odrobina kreatywności, osadzona na dobrym podkładzie spójności z założeniami marki, żeby zaistnieć w przestrzeni publicznej, zdobywając sympatię rzeszy fanów, którzy swoim entuzjazmem wprawiają w ruch machinę marketingu szeptanego. Takim przykładem jest akcja Bio Bazaru, który w tym roku zaproponował wymianę elektrośmieci na choinki:

reklama_swiąteczna_zyczenia_Eko_Bazarhttps://www.facebook.com/events/385558408277425/?ref_newsfeed_story_type=regular

 

Akcja zaczęła się 13 grudnia, a skończyła już 17., gdyż ponad 2000 choinek rozeszło się, jak czytamy na profilu bazaru, jak nomen omen „świeże bułeczki” – obydwu sukcesów BioBazarowi gratulujemy.

Przywołane przykłady pokazuję, że chcąc ogłosić świąteczną promocję, nie trzeba desperacko udeptywać sobie miejsce w głównym paśmie antenowym (w każdym razie nie musi oznaczać tylko tego). Jedną ze dogodnych zarówno dla nadawcy, jak i dla odbiorcy, platform komunikacji jest w tym przypadku Facebook. A ten zamienia się w istny raj dla poszukiwaczy promocji już od połowy listopada. Jak każda opłacalna taktyka, również ta przeradza się jednak stopniowo w tendencję. Przed wtopieniem się w tłum generycznych komunikatów chroni jednak tożsamość marki – to ona, oprócz zniżek, obniżek i okazji stanowi atrakcyjny przekaz.

Dyskusja

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Polub nas na FB!

Współpracujemy z:

Odwiedź nas na Pinterest

Wpisz adres email.

O blogu

Blog autorów-markerów. Różne spostrzeżenia, luźne komentarze, marketingowe obserwacje.

Archiwa

%d bloggers like this: