Global, Marketing polityczny

„Każdy może, nie każdy powinien”. Część 2: wybrane spoty kampanii samorządowej 2014

Samorządowa kampania wyborcza już wprawdzie się zakończyła, jednak warto jeszcze podsumować pokrótce działalność kandydatów w zakresie ich promocji z wykorzystaniem przekazów wideo. Okazuje się bowiem, że podobnie jak w przypadku materiałów graficznych, znaleźć można wśród nich sporo, eufemistycznie mówiąc, kontrowersyjnych przykładów na to, że formą, jaką jest spot reklamowy, może posłużyć się każdy, ale nie każdy powinien.

Postęp technologiczny i era web 2.0 przyniosły znaczące zmiany, jeżeli chodzi o możliwości tworzenia i publikowania treści wideo. Umasowienie produkcji spowodowało, że sprzęt do rejestrowania obrazu jest powszechnie dostępny, a rozwój Internetu doprowadził do spopularyzowania portali share’ingowych, takich jak np. YouTube. Mówiąc skrótowo:  nagrywanie i publikowanie wideo nie jest obecnie żadnym problemem. Niestety gorzej jest z wyczuciem estetycznym kandydatów, nie mówiąc już o podstawowej edukacji  w zakresie marketingu politycznego. Co przyniosły nam wybory samorządowe? Poniżej zamieszczam krótki przegląd głównych kategorii anty-spotów wyborczych. To, co łączy te spoty, to fakt, że zostały przygotowane przez kandydatów nieinstytucjonalnych, którzy działali bez profesjonalnego zaplecza. Niekiedy można się jednak zastanowić, czy w przypadku nieposiadania zaplecza i odpowiedniego know-how warto sięgać po narzędzie, które nie dość, że będzie nieskuteczne (przeważnie znikoma oglądalność), to w dodatku może stać się anty-narzędziem promocji i trafić do takiego zestawienia, jak to?

 

  •   Muzyka w służbie polityki – teledyski i ozdobniki muzyczne:

Zdarza się, że w walce wyborczej pomagają znani piosenkarze – tak jak w przypadku Andrzeja Rosiewicza, który nagrał piosenkę dla znanego z programu  BigBrother strażnika miejskiego Janusza Dzięcioła:

 

Kandydaci wykorzystują także piosenki patriotyczne:

 

Nezatapialne jest też disco-polo:

 

  • Spoty oparte o scenariusz i grę aktorską

W tej grupie spotów widoczny jest zamysł stworzenia aktorskiej scenki, która zobrazuje pewne poglądy kandydata:

 

Niektórzy kandydaci postanowili również sięgnąć po konwencję regionalną:

 

  • Spoty przeładowane informacyjnie / niejasne informacyjna:

Spot poniżej zawiera prezentację sylwetek wielu osób, wskutek czego zmieniające się co chwila nazwiska są kompletnie niezapamietywalne:

 

Z kolei ta kandydatka sięga po temat, który jest raczej mało istotny, jeżeli chodzi o wybory. Szczególnie, gdy mówi o nim z teatralną powagą:

 

  •  Testimonial – w poniższym spocie w „żartobliwy sposób” były piłkarz popiera swojego kandydata:

 

  • Spoty z nietypowym copy wyborczym

W poniższym spocie kandydat bardzo dosadnie mówi o sobie i swoich poglądach, puentując całą wypowiedź przekleństwem:

 

  •  Spoty o bardzo niskim poziomie technicznym (grafika, montaż, jakość), często z niejasnym przesłaniem, które stanowią badaj najliczniejszą grupę wśród spotów kandydatów

 

W spotach pojawia sie też wykorzystanie efektów specjalnych, tak jak w poniższym spocie kandydata z Celestynowa:

 

 

 

 

 

 

About Piotr Jaworowicz

Project manager

Dyskusja

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Polub nas na FB!

Współpracujemy z:

Odwiedź nas na Pinterest

Wpisz adres email.

O blogu

Blog autorów-markerów. Różne spostrzeżenia, luźne komentarze, marketingowe obserwacje.

Archiwa

%d bloggers like this: