Global, Marketing polityczny

„Każdy może, nie każdy powinien”. Część 1: wybrane kreacje kampanii samorządowej 2014

Wyborcza kampania samorządowa ma to do siebie, że może wziąć w niej udział każdy, kto tylko spełnia warunki zapisane w Ustawie Kodeks Wyborczy z 2011 roku. Inaczej zatem niż w trakcie kampanii prezydenckich i parlamentarnych, zdominowanych przez wyspecjalizowanych aktorów politycznych, mamy do czynienia w przypadku tych wyborów z działaniami inicjowanymi przez ludzi, którzy nie dysponują odpowiednim zapleczem wiedzy nt. marketingu politycznego i komunikacji marketingowej. I to widać gołym okiem.

Internet, ulice miast i skrzynki pocztowe roją się od setek materiałów, które porażają nawet nie tyle brakiem profesjonalizmu, bo jak wspomniałem, są to wybory w dużej mierze dla niewyspecjalizowanych kandydatów, co brakiem jakiegokolwiek wyczucia estetycznego i językowego. Napotkać można szereg prób tworzenia niekonwencjonalnych kreacji z co najmniej zaskakującymi zabiegami graficznymi i słownymi. Wśród nich wydzielić można pewne grupy:

1) EKSPERYMENTY GRAFICZNE

W tej grupie znajdują się kreacje kandydatów, którzy postawili na granie konwencją graficzną. Znajdujemy tu np. takie zabiegi jak dosłowne zilustrowanie nazwiska kandydata (M. Półbratek – wizerunek połowy bratka; L. Drozd – wizerunek drozda), czy własnoręczne „pomazanie” plakatu, które jakoby ma uprzedzić wandali i oczywiście zwrócić uwagę odbiorcy.

This slideshow requires JavaScript.


2) EKSPERYMENTY Z POPKULTURĄ

W tej grupie znajdują się kreacje, w których autorzy odwołują się do popkultury. Mamy tu głównie filmy (m.in. Matrix, Xenia), ale też płyty (przeróbka okładki albumu Abbey Road Beatlesów), czy nawiązania do programów telewizyjnych.

This slideshow requires JavaScript.


3) EKSPERYMENTY Z COPY

W tej grupie znajdziemy kreacje z różnego rodzaju kontrowersyjnymi zabiegami copywriterskimi. Jeden kandydat mówi wprost, że „po co kraść, skoro można uczciwie”?, inny stwierdza wprost, że jest „leniwy, ale uczciwy”, kolejny przedstawia wątpliwą alternatywę: „idioci już byli, teraz czas na Głąba”. Inna kandydatka stwierdza natomiast, że nie „nie jest świnią, żeby się nażreć przy korycie”. Dosyć oryginalne i pojemne jest też hasło innej kandydatki „Tobie – ja”.

This slideshow requires JavaScript.

 


4) EKSPERYMENTY Z KONWENCJĄ

W tej grupie znalazły się reklamy, w których kandydaci próbują nawiązać do konwencji przekazów z innych branż. Mamy więc plakaty stylizowane na reklamy prasowe, ulotki z siłowni, a nawet na… nekrolog.

This slideshow requires JavaScript.


5) EKSPERYMENTY Z ATRYBUTAMI

Kandydaci próbują też dodać sobie określonych cech za pomocą atrybutów. Spotkać można kandydata z tygrysem, mieczem i w kapeluszu. Tygrys najprawdopodobniej ma nawiązywać do odwagi i podejmowania wyzwań, miecz do walczności. Nie udało mi się jednak określić, jakie atrybuty ma przywoływać kapelusz kowbojski. Zwłaszcza, że kandydat ubiega się o pozycje radnego na Śląsku. Może jest to tylko element wizerunku?

This slideshow requires JavaScript.

 

Polecam też profil Samorządowe hity kampanii na Facebooku, gdzie można znaleźć dużo więcej perełek kandydatów: https://www.facebook.com/samorzadowehity?fref=ts

—————————-

Źródła prezentowanych wyżej kreacji:
1) mat. kandydatów
2) tvn24.pl
3) www.facebook.com/samorzadowehity?fref=ts
4) wprost.pl

 

About Piotr Jaworowicz

Project manager

Dyskusja

One thought on “„Każdy może, nie każdy powinien”. Część 1: wybrane kreacje kampanii samorządowej 2014

  1. To co się dzieje w tym roku to jakieś totalnie nieporozumienie. Niepoważni ludzie startują na poważne stanowiska…

    Posted by KobiecyAbsurd | 6 Listopad 2014, 15:42

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Polub nas na FB!

Współpracujemy z:

Odwiedź nas na Pinterest

Wpisz adres email.

O blogu

Blog autorów-markerów. Różne spostrzeżenia, luźne komentarze, marketingowe obserwacje.

Archiwa

%d bloggers like this: