Global, Marketing internetowy

Pożegnanie z Orkutem

orkut logo MObs

Google po 10 latach działalności zdecydowało się na zamknięcie swojego pierwszego portalu społecznościowego Orkut. Portal przestanie istnieć 30 września 2014.

Orkut powstał w styczniu 2004 jako odowiedź giganta z Mountain Viev na rosnący w siłę MySpace i stawiający pierwsze kroki portal Facebook. W założeniu miał to być serwis społecznościowy o wymiarze ogólnoświatowym. Swoją nazwę zawdzięcza głównemu inżynierowi Google’a – turkowi Orkutowi Büyükköktenowi.

Na początku spotkał się z dużym zainteresowaniem użytkowników, zwłaszcza na rodzimym rynku. w 2004 roku ponad połowa ruchu pochodziła z USA. Szybko jednak okazało się, że Amerykanie wolą Facebooka. Ostatnie lata popularności Orkuta to zasługa przede wszystkim Brazylijczyków i Hindusów.

traffic 2014 ORKUT

źródło: wikipedia.com

traffic 2004 ORCUT

źródło: wikipedia.com

W momencie uruchamiania Google Plus w czerwcu 2011 roku wydawało się niemal pewne, że portal zostanie zamknięty. Tymczasem wręcz przeciwnie – był rozwijany, głównie o funkcjonalności związane z zamieszczeniem materiałów z YouTube i Google Video. Wtedy korzystało z niego ponad 100 mln użytkowników. Trzy lata pokazały jednak, że nie jest to produkt przyszłościowy. Podejmowane były próby łączenia go z G+.

Orkut wall MObs

Wall użytkownika serwisu Orkut; źródło: http://www.nextpowerup.com/

Co dalej? Zapewne Google skupi się na rozwijaniu G+, które również nie ma się najlepszej kondycji.

Oficjalne stanowisko twórców Orkuta, przesłane do użytkowników serwisu brzmi następująco:

A Farewell to Orkut

After ten years of sparking conversations and forging connections, we have decided it’s time for us to start saying goodbye to Orkut. Over the past decade, YouTube, Blogger and Google+ have taken off, with communities springing up in every corner of the world. Because the growth of these communities has outpaced Orkut‚s growth, we’ve decided to focus our energy and resources on making these other social platforms as amazing as possible for everyone who uses them.

We will shut down Orkut on September 30, 2014. Until then, there will be no impact on you, so you may have time to manage the transition. You can export your profile data, community posts and photos usingGoogle Takeout (available until September 2016). We are preserving an archive of all public communities, which will be available online starting September 30, 2014. If you don’t want your posts or name to be included in the community archive, you can remove Orkut permanently from your Google account. Please visit our Help Center for any further details.

It’s been a great 10 years, and we apologize to those of you still actively using the service. We hope you will find other online communities to spark more conversations and build even more connections for the next decade and beyond.

About Piotr Jaworowicz

Project manager

Dyskusja

One thought on “Pożegnanie z Orkutem

  1. Trochę szkoda. Sporo osób pamięta jeszcze czasy, kiedy wielkie firmy dopiero stawiały swoje pierwsze, niepewne kroki w modelu społecznościowym. Orkut też tam był.🙂 To niby nie było aż tak dawno temu, ale… sporo się zmieniło. 🙂

    Posted by e-Medialni Content Lab | 21 Lipiec 2014, 23:19

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Polub nas na FB!

Współpracujemy z:

Odwiedź nas na Pinterest

Wpisz adres email.

O blogu

Blog autorów-markerów. Różne spostrzeżenia, luźne komentarze, marketingowe obserwacje.

Archiwa

%d bloggers like this: