Global, Kampanie

Seks, absurd i faszysta Hans. Najgorsze polskie reklamy 2012

„Chamlety” to nagrody dla najgorszych polskich reklam. Zostały właśnie po raz trzeci przyznane. Co było w mijającym roku najczęstszym motywem w reklamach, okrzykniętych mianem „najgorszych”? Zdecydowanym liderem wśród tematów były seks i erotyka w różnym natężeniu. W drugiej kolejności najchętniej podejmowane były próby „zabawnego” wykorzystania metafor, które okazywały się tak niezgrabne, że w efekcie zwyczajnie absurdalne. Pojawiały się także koncepcje zupełnie „niestandardowe” – np. reklama wykorzystująca postać faszysty Hansa, czy społeczna kampania propagująca płacenie abonamentu RTV poprzez nazywanie tych niepłacących oszustami. Reklamy te traktować należy jako anty-przykłady i swoistą przestrogę. Strzeżmy się!

Reklama, jak wiadomo, powinna być przede wszystkim skuteczna. O jej skuteczności przesądząją  przekaz (jego celność i perswazyjność)  oraz kreacja, która temu przekazowi towarzyszy (lub nawet go zastępuje). Zdarzają sie jednak reklamy, które, co widać już na pierwszy rzut oka, nie mogą być skuteczne – zastosowane w nich środki wyrazu raczej budzą śmiech lub wręcz odpychają, niż przekonują do skorzystania z usługi czy zakupu produktu. Tego typu reklamy znajdujemy właśnie wśród nominowanych i laureatów „Chamletów”.

Być, albo nie być reklamą – zwycięskie „Chamlety” 

Zacznijmy od zwycięzców konkursu. Nagrody jurorzy przyznali w pięciu kategoriach: reklama prasowa, reklama zewnętrzna, reklama telewizyjna, reklama społeczno-polityczna oraz design. Dodatkową kategorią był Super Chamlet, czyli nagroda Inernautów.

  • reklama zewnętrzna – kobieta z niebieską beczką między nogami na billboardzie firmy Kadek – jelita naturalne.
Źródło: http://kino.dlastudenta.pl/artykul/Chamlety_2012_Zobacz_najgorsze_polskie_reklamy,88319.html
 
  • reklama prasowa – faszysta Hans na plakacie Fundacji Shalom, opublikowanym z okazji Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu [tutaj jednak kwestia autentyczności reklamy wymaga doprezycowania: organizator „Chamletów” podaje ją jako autentyczną, Fundacja Shalon natomiast się od niej oficjalnie odcina – zob. więcej].

Źródło: http://kino.dlastudenta.pl/artykul/Chamlety_2012_Zobacz_najgorsze_polskie_reklamy,88319.html
 
  • design – ex aequo skierowane do kobiet plakaty: Nacjonalistycznego Stowarzyszenia Zadruga oraz Obozu Narodowo-Radykalnego (ONR).
 Źródło: http://kino.dlastudenta.pl/artykul/Chamlety_2012_Zobacz_najgorsze_polskie_reklamy,88319.html
 
 

Źródło: http://kino.dlastudenta.pl/artykul/Chamlety_2012_Zobacz_najgorsze_polskie_reklamy,88319.html
 
  • reklama telewizyjna – sklep z militariami broń.pl.

 

  • reklama społeczno-polityczna – kampania promująca opłacanie abonamentu RTV.

 

  • Super „Chamleta” otrzymała reklama hurtowni elektrycznej, z hasłem opartym na wątpilwie błyskotliwej grze słów „ci puszki” i „cipuszki”.

Źródło: http://kino.dlastudenta.pl/artykul/Chamlety_2012_Zobacz_najgorsze_polskie_reklamy,88319.html

¨¨

¨¨
Przyjrzyjmy się w dalszej kolejności wybranym reklamom, które nie znalazły się w mało zaszczytnym gronie zwycięzców „Chamletów”, a zyskały jedynie nominację.  Wśród nich wyraźnie widooczne są motywy wiodące, będące podstawą przkekazu – prześledźmy je.

[Wszystkie poniższe grafiki zostały zaczerpnięte z profilu użytkownika Jan Chamlet w Google  Plus – oficjalnego konta organizatora konkursu]
¨

Seks, seks i jeszcze raz seks! 

Utarło się powiedzenie, że seks „zawsze sprzedaje”. Seks jest w myśl tej zasady tematem, który nadaje się do wykorzystania do promocji każdego produktu, ponieważ sam jest na tyle nośny, że cokolwiek zostanie z  nim powiązane samo także stanie się nośne. A jeżeli nawet nie od razu nośne, to na pewno nie ujdzie uwadze. w poniższych przykładach reklam, które znalazły się wśród nominowanych do „Chamletów”, widać jednak, że seks i erotyka  nie do każdego produktu pasują. Wykorzystywane są nad wyraz często – wizualnie, słownie oraz na zasadzie niedpowiedzeń. Przekaz oparty na seksie kierowany jest w znacznej większości do mężczyzn, ale są też przypadki apalowania do kobiet.

Żeby język giętki… – popisy copywriterskie

Wśród najgorszych reklam minionego roku nie brakuje również najdziwniejszych popisów copywriterskich, zawierających różne sztuczki słowotwórcze, niewyszukane eufemizmy i rozmaite gry słów. Szczególnie te ostatnie sprawiają nieodparte wrażenie tworzonych nieco na siłę.

Estetyczne wątpliwości

Kreacje reklamowe, pojawiające się w komunikacji na rynku są naturlanie estetycznie bardzo zróżnicowane. Podobnie jest oczywoście w przykładach anty-reklam nominowanych do „Chamletów”. W kilku jednak przypadkach estetyka, a raczej jej brak, jest  szczególnie wątpliwa. Przede wszystkim rzuca sie w oczy nowy logotyp gminy Przemyśl, które powstało kilka miesięcy temu (czyt. więcej).

¨¨


Absurdalne absurdy

Niektóre z reklam, które otrzymały nominację do „Chamletów” trudno zinterpretować. Zagadkowe są w nich intencje autorów. Szczególnie połączenie nagiej kobiety z hasłem „Chroń swojego buraka” wydaje się być co najmniej zastanawiające. Podobnie rzecz się ma ze słoniami-betoniarkami i dziewczynką na wózku ilustrującą hasło, które namawia do sprzątania po psie.

———-

Organizatorem konkursu „Chamlety” jest Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego i wrocławski oddział Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. W sumie w tym roku zgłoszonych zostało 121 reklam telewizyjnych, 92 reklamy zewnętrzne, 89 reklam społeczno-politycznych, 73 programy communication design, 54 reklamy prasowe.

Festiwal najgorszych reklam wymyślił prof. Michael Fleischer, wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Organizują go zakład projektowania komunikacji Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr, SWPS (wydział zamiejscowy we Wrocławiu) i organizacja naukowa projekt.design (czyt. więcej).

Już od pierwszej edycji konkurs spotkał się z ogromnym zainteresowaniem. W 2010 r. internauci nadesłali aż 300 propozycji kiepskich reklam. Rok później zgłoszeń było już 336.

Najgorsze reklamy wybierają: prof. Michael Fleischer, Dirk Henkelmann (TBWA Germany), prof. Dariusz Doliński, psycholog społeczny, prof. Grażyna Hebrajska (Uniwersytet Łódzki), prof. Aleksy Awdiejew (Uniwersytet Jagielloński), prof. Jerzy Jastrzębski, prof. Andrzej Zawada i dr Michał Grech (Uniwersytet Wrocławski). W każdej z pięciu kategorii jury nominuje 10 reklam, z których później wskazuje zwycięzcę (czyt. więcej).

Poprzednie edycje: 2011; 2010

Strona konkursu: http://www.chamlet.pl/

About Piotr Jaworowicz

Project manager

Dyskusja

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Polub nas na FB!

Współpracujemy z:

Odwiedź nas na Pinterest

Wpisz adres email.

O blogu

Blog autorów-markerów. Różne spostrzeżenia, luźne komentarze, marketingowe obserwacje.

Archiwa

%d bloggers like this: